Konto podatnika - jak z niego korzystać?
Konto podatnika jest sercem systemu rozliczeniowego PITax.pl. Zapewni Ci ono szybki dostęp do dokumentów i ustawień. Podzieliliśmy je na kilka intuicyjnych zakładek w celu ułatwienia nawigacji pomiędzy różnymi funkcjami, z których możesz korzystać.
Spis treści
1. Mój PITax.pl - Zarządzanie swoim kontem 2. Podatnicy 3. Moje zeznania podatkowe 4. Zeznania z ubiegłych lat rozliczane w PITax.pl 5. Ustawienia konta 6. Wejście do systemu - logowanie 7. Dlaczego nie możesz się zalogować? 8. Przywrócenie dostępu 9. Zmiana hasła 10. Hasło zostało zmienione 11. Dziecko osoby rozliczanej w trybie "dla innych osób"1. Mój PITax.pl - Zarządzanie swoim kontem
Na tym ekranie możemy podjąć różne akcje, jak np.: dokończenie wypełnianego zeznania, złożenie korekty wysłanego do urzędu PIT, zobaczenie historii wypełnianych PIT oraz zmienić swoje dane (edycja danych, preferencji e-mailowych).
2. Podatnicy
Na tym ekranie mozemy uzupełnić dane osób, które chcemy rozliczyć z pitax.pl. Pierwsze trzy zakładki (pomarańczowe; ja, współmałżonek, nasze dzieci) dotyczą osób, które chcemy rozliczyć w swoim zeznaniu, natomiast pozostałe zakładki (niebieskie) są przeznaczone dla osób, dla których chcemy rozliczyć odrębny PIT - dlatego też jeśl mamy małżonka, dla którego wypełniamy osobny PIT, to należy go ująć w niebieskiej zakładce. Podobnie jest z dziećmi.
Kategoria "Rodzina" jest przeznaczona dla dalszej rodziny (np. kuzyni, wujek, ciocia, babcia, itd.). Swojego współmałżonka proszę wpisać w zakładkę "Współmałżonek".
Określenie współmałżonka danej osoby jest potrzebne, ponieważ niektóre ulgi - dla poprawnego ich obliczenia - wymagają posiadania wiedzy o odliczeniu małżonka. Jest tak w przypadku ulg, które mają łączny limit (np. ulga na dzieci, czy wydatki mieszkaniowe) - niezależnie od sposobu opodatkowania (osobno, czy wspólnie).
Zakładki "Ja", "Współmałżonek" oraz "Nasze Dzieci" są wyróżnione na pomarańczowo, ponieważ dotyczą one najbliższej rodziny, z którą można rozliczyć się na jednym zeznaniu.
Opcja "inne kategorie" jest szczególnie przydatna dla osób, które rozliczają PIT-y swoim klientom lub znajomym należącym do różnych grup. Dzięki tej kategorii możemy podzielić osoby, którym roliczamy PIT-y na kilka zespołów. Dzięki temu podziałowi łatwiej nam będzie zarządzać i poruszać się wśród danych osob, dla których wypełnialiśmy PIT.
3. Moje zeznania podatkowe
Ten ekran to podsumowanie wypełnianych PIT. Możemy na nim sprawdzić, czy dane zeznanie zostało wysłane do urzędu, odrzucone, wydrukowane - każde zeznanie jest opatrzone odpowiednim statusem. Z tego miejsca możemy również dokonczyć przerwane zeznanie, rozpocząć wypełnianie od nowa lub złożyć korektę PIT.
Jeśli chcesz uzyskać dostęp do archiwalnych zeznań rocznych składanych za pośrednictwem PITax.pl Łatwe podatki przejdź do zakładki Archiwum.
Jeśli zauważyliśmy w naszym zeznaniu rocznym błędy bądź z innych względów chcielibyśmy skorygować złożoną już deklarację PIT należy wybrać przycisk oznaczony jako Nowa korekta i przystąpić do procesu rozliczenia.
Uwaga!
Złożenie korekty deklaracji podatkowej wiąże się z koniecznością podania informacji zarówno już poprawnie wprowadzonych w pierwotnym rozliczeniu, jak i tych, które chcielibyśmy poprawić. Prawidłowo wypełniona korekta PIT nie może zawierać wyłącznie danych korygowanych.
Ekran, na którym się znajdujesz stanowi podsumowanie wypełnianych przez Ciebie deklaracji PIT za aktualny okres rozliczeniowy. W tym miejscu można uzyskać informacje o wszelkich próbach rozliczenia (również tych niedokończonych), a również sprawdzić status poszczególnych formularzy.
4. Zeznania z ubiegłych lat rozliczane w PITax.pl
Ten ekran to archiwum PIT - znajdziemy tu zeznania rozliczane w PITax.pl w latach poprzedzających obecny rok podatkowy - od roku 2013.
W zakładce Archiwum można znaleźć deklaracje PIT, które były składane za pośrednictwem PITax.pl Łatwe podatki w poprzednich okresach rozliczeniowych.
5. Ustawienia konta
Na tym ekranie mamy możliwość zmiany danych: właściciela konta, zmiany hasła, czy zablokowanie wysyłania e-maili reklamowych.
Aby wyłączyć niepożądane powiadomienia od PITax.pl Łatwe podatki należy odhaczyć zgody na wskazanym ekranie. Jedynym rodzajem komunikatu, który nie może zostać wyłączony są krytyczne komunikaty bezpieczeństwa systemu PITax.pl.
Pozostaw swój numer telefonu. Dzięki temu w przyszłości - w razie potrzeby - łatwiejsze będzie odzyskane dostępu do Twojego konta w PITax.pl
Uważnie wybierz adres e-mail przypisany do Twojego konta PITax.pl. Jeśli stracisz dostęp do skrzynki pocztowej możesz również stracić dostęp do konta PITax.pl.
6. Wejście do systemu - logowanie
Ten ekran służy do utworzenia konta - dla osób rozliczających się z pitaxem po raz pierwszy lub do zalogowania się - dla osób powracających. Aby utworzyć konto należy kliknąć w kafelek "Utwórz konto", a następnie dwa razy podać swój e-mail oraz dwukrotnie powtórzyć wymyślone przez siebie hasło. Na końcu należy zaznaczyć opcję, że zapoznaliśmy się z regulaminem PITaxa, który jest podlinkowany.
Aby się zalogować, wystarczy kilknąć w opcję "Zaloguj się", a następnie podać e-mail, z którego korzystamy w pitaxie oraz hasło. Jeśli zapomnieliśmy hasła, wystarczy kliknąć w opcję "Nie mogę się zalogować" u dołu ekranu".
Jeśli po podaniu swojego adresu e-mail zostałeś przekierowany na ekran logowania, oznacza to, że wcześniej - w tym roku lub w poprzednich latach - założyłes już konto w PITax.pl używając tego adresu e-mail.
Jeśli nie pamiętasz hasła, które sam wybrałeś, lub które zostało do Ciebie wysłane e-mailem podczas założenia konta - możesz w każdej chwili nadać nowe hasło zabezpieczające dostęp do konta.
Jeśli zapomniałeś adres e-mail, który wykorzystałeś przy zakładaniu konta w PITax.pl - sprawdź historię korespondencji na swoich skrzynkach e-mail. PITax.pl podczas rejestracji w systemie wysyła e-malie potwierdzające założenie konta.
Jeśli usunąłeś historię korespondencji z PITax.pl - możesz spróbować opcji odzyskiwania hasła - wybierając przycisk "Nie mogę się zalogować". W takim przypadku możesz spróbować odzyskać hasło na każdy z e-maili, które podejżeważ, że mogły zostać wykorzystane do utworzenia konta w PITax.pl. System jednak nie podpowie Ci, czy dany e-mail był użyty do rejestracji w systemie - jeśli otrzymasz e-mail służący do zmiany hasła - oznacza to, że znalazłeś właściwe konto.
Jeśli zapomniałeś hasła - możesz nadać nowe hasło korzystając z opcji "Nie mogę się zalogować" - dostępnej pod przyciskiem w prawym dolnym rogu ekranu.
Podążaj za wskazówkami systemu. Aby nadać nowe hasło musisz mieć możliwość odbioru poczty e-mail pod adresem, który wykorzystujesz do zalogowania się w PITax.pl
7. Dlaczego nie możesz się zalogować?
Jeśli zapomniałeś swojego hasła i jednocześnie nie masz dostępu do swojej skrzynki e-mail, którą wykorzystałeś do założenia konta w PITax.pl - nie będziesz miał możliwości odzyskania dostępu do swojego konta w systemie transakcyjnym PITax.pl.
Z zasady tej wyłączone są wyjątkowe przypadki - gdzie na podstawie procedury weryfikacyjnej wymagającej przesłania kopii dokumentów potwierdzających Twoją tożsamość, zespół techniczny PITax.pl przywróci dostęp do Twojego konta. Procedura taka może trwać około tygodnia i podlega opłacie administracyjnej 50 zł.
Jeśli zapomniałeś adres e-mail, który wykorzystałeś przy zakładaniu konta w PITax.pl - sprawdź historię korespondencji na swoich skrzynkach e-mail. PITax.pl podczas rejestracji w systemie wysyła e-malie potwierdzające założenie konta.
Jeśli usunąłeś historię korespondencji z PITax.pl - możesz spróbować opcji odzyskiwania hasła - wybierając przycisk "Nie mogę się zalogować". W takim przypadku możesz spróbować odzyskać hasło na każdy z e-maili, które podejżeważ, że mogły zostać wykorzystane do utworzenia konta w PITax.pl. System jednak nie podpowie Ci, czy dany e-mail był użyty do rejestracji w systemie - jeśli otrzymasz e-mail służący do zmiany hasła - oznacza to, że znalazłeś właściwe konto.
8. Przywrócenie dostępu
Ekran ten zawiera tekst informujący nas, aby wejść na swoją skrzynkę e-mailową i tam odszukać wiadomości od PITax.pl, W wiadomości tej podano link do strony, na której należy nadać nowe hasło.
9. Zmiana hasła
Ekran ten służy do ustawienia swojego hasła, które chcemy używać w PITax. Hasło powinno być co najmniej 8-znakowe.
10. Hasło zostało zmienione
Gdy widzimy ten ekran, to znaczy że z sukcesem zmieniliśmy hasło. Od tej chwili tego hasła należy używać w PITax.pl. Aby rozpocząć wypełniać PIT, należy kliknąć w "Konto Podatnika" w prawym, dolnym rogu.
11. Dziecko osoby rozliczanej w trybie "dla innych osób"
Niebieskie zakładki służą do uzupełnienia danych osób, dla których chcemy rozliczyć PIT-y w trybie "dla innych osób".
Jeśli rozliczamy PIT dla danej osoby, która rozlicza ulgę na dziecko, to dane dziecka należy wpisać do odpowiedniej niebieskiej zakładki oraz na górze ekranu zaznaczyć opcję "dziecko". Na potrzeby PIT dzieckiem jest nawet osoba powyżej 18 lat, na którą rodzic rozlicza ulgę.
Ekran główny
Jeżeli właśnie zalogowałeś się do swojego konta, znajdujesz się na „Mój Pitax.pl”, jest to główny ekran konta podatnika, na – którym w zależności od bieżącej daty zobaczysz krótką informację na temat rozliczeń podatkowych, może to być np. przypomnienie o kończącym się sezonie podatkowym. Znajduje się tutaj także przycisk, który umożliwi Ci kontynuowanie ostatnio rozpoczętego zeznania.
Podatnicy
Kolejnym elementem Twojego konta jest karta „Podatnicy”. Z tego okna możesz zarządzać danymi wszystkich osób, które w ten czy inny sposób pojawiają się w Twoim rozliczeniu. Nasz system automatycznie dodaje tutaj wszelkie dane osobowe, które podajesz w czasie wypełniania swoich formularzy PIT – tutaj otrzymujesz możliwość ich edycji.
Pierwsze trzy zakładki wyróżniają się kolorem pomarańczowym i to one dotyczą osób występujących bezpośrednio w Twoim zeznaniu. Pozostałe przeznaczone są natomiast dla podatników, którzy będą mieli odrębny dokument – w przypadku, gdy rozliczasz PITy dla innych osób. Jeżeli rozliczasz PITy dla znacznej ilości osób, udostępnimy Ci także możliwość stworzenia własnych kategorii i podziału kontrahentów wedle własnych preferencji. Dzięki temu łatwiej będzie Ci katalogować informacje dotyczące Twoich klientów czy też członków rodziny, których rozliczasz.
Zeznania
„Zeznania” to najważniejsza karta na Twoim koncie. To właśnie tutaj masz dostęp do wszystkich swoich dokumentów oraz narzędzi, które pozwolą Ci na sprawne odszukanie i poprawienie wybranego zeznania. Z tego miejsca możesz również pobrać wszystkie potrzebne Ci dokumenty jak np. UPO (urzędowe potwierdzenie odbioru) i samą deklarację PIT.
W celu stworzenia nowego dokumentu wybierz opcję „nowe zeznanie”, a natychmiast znajdziesz się w kreatorze zeznania podatkowego, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez proces rozliczenia, zadając jedynie od czasu do czasu przygotowane przez ekspertów finansowych pytania. Podobnie działa opcja „nowa korekta”, która umożliwia Ci poprawienie wysłanego już PITu, jeśli zaistnieje taka konieczność.
Przechodząc do dokumentów, z łatwością zauważysz, że wszystkie znajdują się w jednym miejscu – zarówno dopiero rozpoczęte deklaracje, jak i te, które zostały już ukończone, a także wysłane do urzędu skarbowego. Nasz system udostępnia tutaj Twoje dokumenty związane z bieżącym rokiem podatkowym.
Archiwum
Wszystkie Twoje PITy, które nie dotyczą aktualnego roku podatkowego, lądują w „Archiwum”. Z tej karty masz do nich dostęp bez ograniczeń czasowych. Wszystkie dokumenty przechowywane są na naszym bezpiecznym serwerze z zachowaniem najwyższych wymogów bezpieczeństwa. „Archiwum” zostało także wyposażone narzędzia filtrujące oraz wyszukujące – co usprawnia odnalezienie wymaganego formularza tak ze względu na rodzaj, jak i datę dokumentu. Jest to o tyle istotne, że w przypadku kontroli skarbowej możesz być zmuszony do odszukania archiwalnej deklaracji podatkowej określonego typu.
Ustawienia
„Ustawienia” to ostatnia karta dostępna z poziomu konta podatnika. Podzieliliśmy ją na trzy kategorie. Pierwszą jest „Konto” – znajdziesz tutaj dane zapewniające dostęp do Twojego konta oraz możliwość ich edycji. „Dane właściciela” określają właściciela konta, zwróć uwagę, że właściciel konta i podatnik (także ten wpisany w „Ja”, w zakładce „Podatnicy”) nie muszą być tą samą osobą.
„Poczta e-mail” to ustawienia określające rodzaj korespondencji wysyłanej przez nas do Ciebie. Użytkownik ma możliwość zablokowania wiadomości każdego typu – tak by nie miał najmniejszego poczucia otrzymywania spamu.